donderdag 13 september 2012

Vita di Leonardo

Samen op de bank naar Leonardo kijken, de documentaire (mee uit de bieb) die jaren geleden al voor de RAI werd gemaakt - met heel veel mooie, historische details!




Al twee dagen op rij. Golo die, als de klok dan negen slaat en hij naar bed moet, echt teleurgesteld is: het is net zo spannend!

Aanleiding was een bezoekje, enkele weekends terug, met papa aan de Abdij van Tongerlo, waar een kopie hangt van het Laatste Avondmaal (tot mijn grote verbazing, want never heard of!...)

Het is prettig, zo samen, en dat het zo aanslaat, hij herkent ook een en ander (veel tegelijk willen doen, dingen die daardoor onaf blijven liggen, het verlangen/de wil om alleen/ongehuwd te blijven, "misschien is dat wel omdat ik ook 'n soort kunstenaar ben"...)

Het wekt het verlangen om dat meer te gaan doen, zulke films zien, portretten van wetenschappers, kunstenaars, illustere en inspirerende biografieën van mensen... (Steiner had ze ook op het programma, als vertelstof na de zesde klas, zo rond je twaalfde-dertiende...)

Hoorde ik toevallig vanmorgen op de radio van het Science Park Filmfestival: dat geeft heel wat ideeën en een boel links! Ontdekte ik al dat je er geeneens heen hoeft: heel makkelijk kun je - via bieb, bol.com, of gewoon internet - een en ander terugvinden. Op vimeo bijvoorbeeld de film over het leven van Gödel (voor Golo nog te experimenteel, vemoed ik) !  Of op human.nl alle afleveringen van de Magie van Wetenschap (Wil Roe-broeks over neanderthalers lijkt me leuk, voor hem helemaal niet die "knuppelzwaaiende brute primitievelingen"...)

Je ziet, we blijven nog een tijdje lekker bezig!

En jij misschien ook?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten