zondag 17 juni 2012

Mijn lentedroom, nog net

Nee, zoals in Tsjechië was het niet, afgelopen zaterdag. (En zal het wel nooit zijn...)


Er werd bij aanvang, naar Golo's gevoel, te veel ruzie gemaakt onderling, te weinig meegewerkt. En leider Baloe maakte zich te snel boos daarover, zijn stemgeluid een fractie te hoog, te hard... 


Maar we geven niet op. We willen echt onderzoeken of niet de tweede horde toch wat dichter bij het Woodcraft-ideaal kan komen, die mengeling van natuurgevoel, overlevings-kracht, saamhorigheid, vriendschap, vrolijkheid en spel, en... zachte toon. Dat weg-zijn uit het gebruikelijke gedoe, en binnentreden in een wereld die lieflijker en sterker is, voor wie kan zien... Zoals ik wel voelde bij de Benoe-groep, wel zag bij scouts die buiten het terrein met vlotten het water op gingen, wel waarneem in de manier waarop leiding onder-ling praat en met elkaar omgaat... Misschien is Golo ook wel te snel met zijn conclusie, lag de drukte enkel aan het afwezig zijn van drie assistentes die anders wel van de partij zijn...


Kijk eens naar foto's als deze, en deze, en deze!


Neem eens een kwartiertje tijd voor dit filmverslag van een Tsjechisch lentekamp: Jarni snem, hún "lentedroom" - als ik Google Translate mag geloven, mijn trouwe compagnon in deze erg op Oost-Europa georiënteerde dagen.


Geloof me, dat transformeert je! Daar ga je van dromen, dingen zien, manieren van sa-menzijn en elkaar versterken, mensen met verwante zielen, en verwante kinderen... 
Op verschillende plekken in het land, ieder op zijn eigen wijze...


(Bekijk dat filmpje, echt! En àls er bij jou ook wat gebeurt is, laat je 't me dan weten?)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten