woensdag 22 augustus 2012

Stugge Stuy?

Stuyvesant Zero, hoorde ik vanmorgen op de radio: opera vanwege 400-jarige geboorte van Peter Stuyvesant, binnenkort. Spanga-productie, beetje eigenzinnig en apart, doen van de week ook Donna Giovanna: "vanuit je auto genieten van Mozarts vrouwelijke Don Juan"...

Leverde boeiende weetjes op:

- wat Nederlanders nog weten van Peter Stuyvesant



- dat ie een houten been had

- dat op de plek waar ooit Fort Amsterdam stond nu uitgerekend het National Museum of the American Indian zit!



- De Stugge Stuyvesant een strip over hem van Suske&Wiske is

- Stuyvesant ook Stuy genoemd werd

- en inderdaad stug en streng en hard was, met name tegenover de Indianen, de Quakers en de Joden!

- maar niet zo erg als zijn voorganger Willem Kieft - o hel!



- dat tot 1867 een perenboom gebloeid heeft op de hoek van 3rd Avenue en 13th Street, een restant ervan nog steeds te aanschouwen in het museum van de NY Historical So-ciety

- dat er een schitterende documentaire is gemaakt over de geschiedenis van New York, door ene Ric Burns, waarvan de 2de aflevering een heel goed beeld geeft van de begintijd onder (Waalse Hugenoten en) Nederlanders: zeer zeker aanbevolen! (zo begrijp je na af-loop veel beter waarom ie wel niet anders kon, denk ik, dan streng en stug en hard zijn... ook portretten die ik van hem bekijk, vertonen altijd mildere trekken... maar oordeel voor-al zelf!...)

- dat ik veel te veel tijd hieraan verloren ben, vanmorgen, maar leerrijk en nuttig was het natuurlijk wel (nu mijn zoon op school alwéér begonnen is met die Gouden 17de Eeuw...)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten