zondag 26 augustus 2012

Samen spinvissen

Ik moest wel bij Spinvis uitkomen, na Boudewijn de Groot. Bedenk ik, nadat ik Eva heb gehoord.

"Spinvissen is een techniek die sportvissers als eeuwen gebruiken om roofvis te vangen. Met spinvissen gebruik je een imitatie van een aasvisje en laat deze zo door het water bewegen dat het net lijkt alsof er daadwerkelijk een visje zwemt"...



Maar wie dan de spin- en wie de roofvis: Erik de Jong of toch Boudewijn de Groot?

Wat begin ik moeilijk, zeg, vandaag...

Gisteren in Utrecht. Als zo vaak in het station Straatnieuws gekocht, de daklozenkrant (dan toch niet ter ziele gegaan, met dank aan mensen als Frank Dries!...)

Op de trein terug naar huis het interview gelezen dat (Haagse) Hester Heite afnam van de zanger Erik de Jong, alias Spinvis. Al van gehoord, vroeger, de naam, wat nummers op de radio, nooit goed tot me doorgedrongen...

"Spinvis is een groot succes", lees ik. "Maar Erik de Jong heeft ook andere tijden ge-kend: 'Heb lang in fabrieken gewerkt, nachtdiensten gedraaid'. Tot zijn debuut in 2002. Hij was toen begin veertig"...

Herlees nog eens de strofe boven de openingszin van het artikel, uit het lied Overvecht:

drink op degenen
die wel wisten hoe
op geluk en succes
het is ze allemaal gegund
drink op de vrienden
die langzaam verdwaalden
het kustlicht te ver
en de toverspreuk kwijt

Overvecht, Nieuwegein, deze zanger woont vlakbij, leeft hier zo dicht in onze wereld...

"Door te luisteren naar de verhalen van collega's in de fabrieken ben ik erachter gekomen dat er niet zoiets is als vrije keuze. Dingen lopen zoals ze lopen. Dat moet je goed besef-fen, dat geeft bescheidenheid en een soort deemoed, een beter vertrekpunt dan zelfver-zekerdheid"...

Hij grijpt me.

En terug thuis ontdek ik zijn muziek, ontdek Oostende, ontdek Bagagedrager! O  l u ì s - t e r  naar Bagagedrager!...

Ontdek zijn website (blog!), ontdek Gideon Relyveld (die hij radio laat maken op de eigen bladzijden, en die fan is, net als hij, van Han Reiziger, als ik in jonger jaren...)

Ontdek de preek die hij als leek, als ongelovige, mocht houden op de kansel van de dorpskerk in Nieuwegein Noord: "Leuk om te doen. En leerzaam. En moeilijk. Dankjewel, dominee Inge Hoek, om deze heiden bij te staan"...  L é e s  die tekst, zo mooi!

Ontdek, laat in de nacht, zijn vriendschap met Tom Pintens (weet je nog, in de lente voor onze Mongolië-reis, wat hebben we die grijsgedraaid!...)

Wat hield Golo van Er is Das Pop, wat zal hij vast veel houden weer van liedjes als Aan de Oevers van de Tijd... 

Gebaseerd op een gedicht van onze Gust Gils, overigens...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten