dinsdag 28 augustus 2012

Achtmaal, bij België



Ik wil graag naar de Oude Buisse Heide, zondag. In Achtmaal, bij Zundert, de grens met België, de Kalmthoutse Hei... Om er te mijmeren over de Roland Holsts, te stoeien met wat woodcraft-plannen... Eerst het van Goghhuis, daarna de gedichtenwandeling... De Angora-hoeve, waar A.L. Snijders nog deze maand verbleef, vanmorgen met 'n tweede ZKV daarover op de radio... Het kleine schildersatelier, ontwerp van Margaret Kropholler, 's lands eerste vrouwelijke architect...


Toeter
Ik zit in de bossen van de Oude Buissche Heide.
Ik zit doodstil in een levend monument, het huis
van Henriette Roland Holst. De mensen komen haar
zoeken, ik hoor ze praten voor het keukenraam.
Ze kennen haar als dichter, als vriendin van Lenin,
of gewoon uit de krant. Om het huis loopt een reep
grind, dat knarst als ze dichtbij komen en hun handen
als een toeter aan het raam zetten. Ik heb ze gehoord,
ik heb me voorbereid, ik sta aan het raam. Ze schrikken
als ze mijn hoofd zien in de toeter van hun handen, op
twintig centimeter afstand. Het zijn meestal vrouwen,
vrouwen dragen de cultuur, ze slaken een kreet van
schrik, maar zijn niet echt bang. Ze horen me achter 
glas iets zeggen, ze zien mijn lippen bewegen: Ze is 
niet thuis, mevrouw, Henriette is niet thuis. Komt u
morgen nog eens terug, wanhoop niet, de cultuur
gaat niet verloren.
- A.L.Snijders -



En vlak daarbij het landgoed Ottermeer, waar sommigen misschien de stap naar tipi-slapen wat kleiner kunnen maken...




Geen opmerkingen:

Een reactie posten