donderdag 22 maart 2012

Pinguïncafé, hoe blij!

Het was zo wonderlijk vanmorgen, op mijn terugweg van school: nog nooit was ik zo blij geworden van muziek, echt B L I J ! 

Een cd'tje had ik opgezet, dat ik gisteren geheel per toeval had meegenomen uit de Cu-lemborgse bieb. Weet zelfs niet meer hoe mijn oog erop viel... ik wachtte op Golo die bij de video's nog zocht naar een nieuwe film...


The Penguin Cafe Orchestra, nooit van gehoord!...


Wat trof het me dan ook bij thuiskomst daarnet, wanneer ik op Wikipedia las dat Simon Jeffes - een klassiek geschoold gitarist en componist - aldus tot de oprichting van het ensemble was gekomen:


"Ik was in Zuid-Frankrijk op het strand aan het zonnebaden en plotseling kwam er in mijn hoofd een gedicht op. Het begon: 'Ik ben de eigenaar van het Pinguïncafé, ik zal je wille-keurige dingen vertellen'... en het ging door over hoe de kwaliteit van de willekeurigheid, spontaniteit, verrassing, onverwachtheid en irrationaliteit heel kostbaar is in onze levens. En als je die onderdrukt om een net, ordelijk leven te hebben, maak je dood wat het be-langrijkste is. Terwijl je onbewuste in het Pinguïncafé er gewoon kan zijn. Het wordt daar aanvaard, en dat is zoals iedereen is. Er is daar een aanvaarding die te maken heeft met leven in het heden zonder angst in onszelf"...


Wonderlijk en indrukwekkend, toch!!


Luister zelf maar, let op wat er met je gebeurt...




Zoon Arthur zet de traditie overigens verder, wat heerlijk!...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten