donderdag 24 mei 2012

Rabbijn van Kotzk

"If I am I because I am I, and you are you because you are you, then I am I and you are you. But if I am I because you are you and you are you because I am I, then I am not I and you are not you!"...


"Where is God to be found? In the place where He is given entry"...


"You don't love fish. If you loved the fish, you would not have killed it and cooked it on a fire"...


Wat ben ik vanmorgen aardig getroffen door de wijze woorden van Menachem Mendel of Kotzk, die ik leer kennen omdat ik me wat verdiep in het Ger Chassidisme, de tak van het (bijzonder interessante!) chassidische jodendom die Yaakov Litzman aanhangt.


Litzman? De man die weigerde om Onkelinx de hand te schudden! 


J'ai les mains propres!, facebookte ze furieus.


En kwaliteitskrant De Standaard kopte daaronder: Gelijkheid man-vrouw!


Veel eerder rectificeerden gelukkig "sensatiekranten" als Het Laatste Nieuws (of hier het Reformatorisch Dagblad) dat de Waalse minister wel erg kort door de bocht ging. Maar lieten na om ten gronde inzicht te geven. Daarom bij deze een verwijzing naar de volle-dige tegenreactie van bijvoorbeeld Joods Actueel.


Nog mooier had ik het gevonden wanneer men ook een eerlijker foto van de man in kwes-tie had vertoond. Ḥasidut, wortel van het chassidisme, betekent letterlijk loving kindness, liefdevolle vriendelijkheid. De meeste foto's die ik van hem vind, stralen dat uit...


Vergelijk hiermee de foto op de site van de VRT-Nieuwsredactie!


Vergelijk de ongenuanceerde gelijkschakeling met handschudden weigerende ministers in Marokko en Iran (in Nederland voegt de NOS er al even boud uiteraard meteen de twee imams met Rita Verdonk een aantal jaren geleden aan toe). Hoe grondig verkent men 's mensen beweegredenen??...


"Alle hoogwaardigheidsbekleders weten dat ik als religieuze man gebonden ben aan mijn wetten die stellen dat ik enkel fysiek contact mag hebben met een naaste familielid zoals mijn vrouw, mijn grootmoeder, een dochter"... licht Pinchas Kornfeld, secretar-generaal van de ultraorthodoxe gemeente van Antwerpen, Machsike Hadas, verduidelijkend toe.


Is dat dan zóooo verkeerd??... Gaat het hier wèrkelijk om ongelijkheid van man en vrouw??...


Waarom vinden wij (m.n. mannen) het altijd zo verschrikkelijk wanneer inzake sociaal-fysieke interactie in andere culturen een grotere reserve in acht genomen wordt, een gro-tere "kuisheid", een grotere behoedzaamheid, een groter... besef van de heiligheid van een en ander?


Ik voel daar wel wat bij... Mijn zoon ook... Bij hem wordt het gezien als een autistische afwijking, bij mezelf als een andere... Maar ìs dat wel zo???


Golo zal altijd reageren bij te opzichtig (hun waardigheid naar beneden halende) blote en wulpse dames in de reclame... Maar hij bedekt net zo goed de blote buiken (dik en dun) van een man in een of ander afslankfilmpje als banner boven een Lego-site!...


Moeten we niet eens wat zorgvuldiger over een en ander gaan nadenken en schrijven?


Wat zijn we er al mee opgeschoten, met al die - eeuwig terugkerende - stereotiepen? Ga eens ànders kijken, élders zoeken, misschien bereiken we dàn wel doorbraken!


"All that is thought should not be said, all that is said should not be written, all that is written should not be published, and all that is published should not be read"...


Nog zo'n wijze van de oude Kotzker Rebbe, die Menachem Mendel Morgensztern (van Kotzk - of Kock - in Polen), oude guru van de Ger-chassidisten.


En toch zou ik hun adviseren, de zich links noemende Laurette Onkelinx en haar sympa-thisanten in de media, om er eens een paar boeken bij te pakken. Hasidim: Between Ec-stasy and Magic van Moshe Idel bijvoorbeeld. (Die ook is uitgegeven in het Nederlands bij het Nexus Instituut... een culturele denktank die beoogt "een stijl van kwaliteit, eruditie en tolerantie" te bieden "om op die wijze een contrapunt te zijn voor kleinheid van geest, verzuiling en nationalisme, de troosteloosheid van het niets weten en het fanatisme van het enig weten"... uit Tilburg... al vaker zag ik goeds uit deze Brabantse hoek komen!...)


Opdat de wereld wat extatischer worde, inderdaad. Wat magischer, verbeeldingrijker, rij-ker, warmer, een. Opdat mensen de eenheid zouden zien tussen pijpenkrul en dreadlock, tussen jood en arabier, de armoe in het westen, de rijkdom oost en zuid, autisme als weg uit de agressie, iédere "handicap" als zegen... Verlicht jezelf, laat de domheid eindelijk een einde nemen! 


Let's Awake Zion!, om nog maar eens met Marley te spreken.


Na Hemelvaart volgt Pinksteren! Word wakker, speak up!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten