zondag 6 januari 2013

Tweeling Das

Gisteren op de radio, terug van Turnhout, niet eens zo'n goede uitzending: de Avond van 2033 - Radio1, zelden aan mij besteed... 

Maar een spreker bleef me bij, Rudolf Das, waarom eigenlijk (zo indrukwekkend of inte-ressant vond ik hem tijdens de uitzending niet). Hem wilde ik absoluut opsnorren, moest ik, diepe drive...

Helemaal terecht. Ik bekeek inmiddels het interview dat Peter van den Hout van hem af-nam in De Torenkamer, en de aflevering van Pioniers in de Polder die Netwerk over hem en z'n tweelingbroer Robbert maakte. Futurologen beiden, architecten, ontwerpers, illus-tratoren, auteurs en zeer gewaardeerde gastsprekers... binnenkort 84 jaar oud!! (Samen met ene Stefan Denaerde werkten ze ook mee aan een boek over buitenaards leven - fascinerend!...)




Het Domein in Houten weet ik nu van hun hand, altijd weer fijn om zoiets te weten in je eigen omgeving... Maar mij blijven ze vooral bij als tekenaars en geweldige inspiratoren, ook op het ethische vlak overigens (zo hebben ze altijd geweigerd om rijk te worden, altijd gevonden dat hun eigen talent en ontzettende geluk de samenleving ten goede diende te komen...)

Dus wil ik heel erg graag met Golo opnieuw naar de genoemde televisieuitzendingen kij-ken. En uiteraard hun boeken ontlenen uit de bieb. Om eindeloos in te bladeren... Van de week nog, wanneer ie weer terug is van papa, en de Utrechtse bieb weer open na die groots aangekondigde computerverbouwing.

Anders vandaag al!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten