dinsdag 6 november 2012

E-learning module

Mag ik je - dringend - vragen om te kijken naar de eerste vijf minuten van onderstaand filmpje (meer mag natuurlijk altijd!...)



60% van alle MBO-leerlingen met autisme valt immers voortijdig uit, blijkt uit onderzoek. En slechts 18% van alle volwassenen met ASS vindt een reguliere betaalde baan... 

Wat 'n prachtige initiatieven daarom van het Fonds Psychische Gezondheid, waarvan hier in de film melding wordt gemaakt. Met name (voor ons nu) dat Handicap+Studie!!

Helaas echter... alleen nog maar ontwikkeld t.b.v. het hoger onderwijs.

Maar geen nood, ik heb ze een mailtje gestuurd: of een dergelijke "e-learning module" niet ook al is ontwikkeld voor het gewone voortgezette onderwijs... 

Zou toch zo'n geweldige hulp zijn!

En wat kreeg ik - prompt - als antwoord:



Beste Lieve,

Dank voor uw reactie. Fijn om te horen dat u de module een nuttig hulpmiddel vindt.

Ik ben het zeker met u eens dat zo’n module ook zeer welkom zou zijn in het voortgezet onderwijs. Voor zover ik weet is die er (nog) niet.  We hebben plannen om ook een versie te maken voor het middelbaar beroepsonderwijs en gaan daarover binnenkort in gesprek met het fonds Autisme Werkt. Dit fonds heeft  ook de huidige module gefinancierd.  Ik denk dat het voor het VO onderwijs wat moeilijker ligt omdat dit onderwijs misschien te weinig aansluit bij de doelstelling van het fonds: toeleiding naar werk. Maar ik kan het zeker noemen. Ons werkterrein ligt nu nog specifiek in het hoger onderwijs, maar wellicht gaat dat in de toekomst ook veranderen en krijgen we een loket voor alle onderwijsvragen van primair tot en met hoger onderwijs. Maar daar heeft u op dit moment weinig aan realiseer ik me.
Misschien kunt u zelf via platforms zoals het Steunpunt Passend Onderwijs aandacht vragen voor het probleem van deskundigheidsbevordering in het VO.

Met vriendelijke groeten,
NdB


Ziehier mijn antwoord:


Beste N.,

Hartelijk dank voor uw snelle reactie!

Ik zou het zeker waarderen - en velen met mij - wanneer u de behoefte aan een dergelijke e-learning module voor het VO noemt in uw gesprekken met het fonds Autisme Werkt in de nabije toekomst.

Ooit gaf ikzelf les op een school in Leuven, die (nog steeds overigens) als motto had: "Omdat ginds en later hier en nu beginnen". Ik kan me dus voorstellen dat aandacht voor het VO niet meer is dan een lange(re) termijn visie binnen hetzelfde werkterrein met focus op toeleiding naar werk...

Ik hoop daarom dat wij mogen vernemen wat de uitkomst was van uw gesprek.

Aandacht voor het probleem kaart ik in elk geval in tussentijd alvast aan via mijn eigen platform op het internet: http://gooltjes.blogspot.nl/.

Hopelijk zet dit alles het nodige in beweging.

Vriendelijke groet, en tot binnenkort misschien,
Lieve V.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten